GENERALNA DYREKCJA DRÓG
KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
OGÓLNE SPECYFIKACJE
TECHNICZNE
D - 07.02.01
OZNAKOWANIE PIONOWE
Warszawa 2006
Opracowanie wykonano na zlecenie
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Zgodnie z decyzją Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad niniejsza ogólna specyfikacja techniczna
stanowi obowiązującą podstawę sporządzenia szczegółowej specyfikacji
technicznej przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych oraz jest
zalecona do wykorzystania przy zlecaniu robót na drogach wojewódzkich,
powiatowych i gminnych.
Jednostka autorska,
opracowanie edytorskie i rozpowszechnienie:
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego, Sp. z o.o.
03-808 Warszawa, ul. Mińska 25, tel. 0-22 871 87 90
www.drogowa.strefa.pl
Konsultacje:
Biuro
Realizacji Inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Treść ogólnej specyfikacji technicznej jest aktualna na dzień 1 marca 2006 r.
Przy sporządzaniu szczegółowej specyfikacji technicznej
należy ewentualnie uaktualnić przepisy zawarte w niniejszej ogólnej
specyfikacji technicznej.
NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA I SKRÓTY
OST |
- ogólna specyfikacja techniczna |
SST |
- szczegółowa specyfikacja techniczna |
SPIS TREŚCI
Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania dotyczące wykonania i odbioru oznakowania pionowego.
Ogólna specyfikacja techniczna (OST) stanowi obowiązującą podstawę opracowania szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) stosowanej jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych.
Zaleca się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotyczą zasad prowadzenia robót związanych z wykonywaniem i odbiorem oznakowania pionowego stosowanego na drogach, w postaci:
- znaków ostrzegawczych,
- znaków zakazu i nakazu,
- znaków informacyjnych oraz kierunku i miejscowości,
- znaków uzupełniających i tabliczek do znaków drogowych.
1.4.1. Stały znak drogowy pionowy - składa się z lica, tarczy z uchwytem montażowym oraz z konstrukcji wsporczej.
1.4.2. Tarcza znaku -
płaska powierzchnia z usztywnioną krawędzią, na której w sposób trwały
umieszczone jest lico znaku. Tarcza może być wykonana z blachy stalowej
ocynkowanej ogniowo albo aluminiowej zabezpieczona przed procesami korozji
powłokami ochronnymi zapewniającymi
jakość i trwałość wykonanego znaku.
1.4.3. Lico znaku - przednia część znaku, wykonana z samoprzylepnej folii odblaskowej wraz z naniesioną treścią, wykonaną techniką druku sitowego, wyklejaną z transparentnych folii ploterowych lub z folii odblaskowych.
1.4.4. Uchwyt montażowy -
element stalowy lub aluminiowy zabezpieczony przed korozją, służący do
zamocowania w sposób rozłączny tarczy znaku do konstrukcji wsporczej.
1.4.5. Znak drogowy odblaskowy - znak, którego lico wykazuje właściwości odblaskowe (wykonane jest z materiału o odbiciu powrotnym - współdrożnym).
1.4.6. Konstrukcja wsporcza znaku - każdy rodzaj konstrukcji (słupek, słup,
słupy, kratownice, wysięgniki, bramy, wsporniki itp.) gwarantujący przenoszenie
obciążeń zmiennych i stałych działających na konstrukcję i zamontowane na niej
znaki lub tablice.
1.4.7 Znak drogowy podświetlany - znak, w którym wewnętrzne źródło światła jest umieszczone pod przejrzystym licem znaku.
1.4.8 Znak drogowy oświetlany - znak, którego lico jest oświetlane źródłem światła umieszczonym na zewnątrz znaku.
1.4.9 Znak nowy - znak użytkowany (ustawiony na drodze) lub magazynowany w okresie do 3 miesięcy od daty produkcji.
1.4.10 Znak użytkowany (eksploatowany) - znak ustawiony na drodze lub magazynowany przez okres dłuższy niż 3 miesiące od daty produkcji.
1.4.11 Pozostałe określenia podstawowe są zgodne z obowiązującymi, odpowiednimi polskimi normami i z definicjami podanymi w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.4.
Ogólne wymagania dotyczące robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.
Ogólne wymagania dotyczące materiałów, ich pozyskiwania i składowania podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.
Producent znaków drogowych powinien posiadać dla swojego wyrobu aprobatę techniczną, certyfikat zgodności nadany mu przez uprawnioną jednostkę certyfikującą, znak budowlany „B” i wystawioną przez siebie deklarację zgodności, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury [26]. Folie odblaskowe stosowane na lica znaków drogowych powinny posiadać aprobatę techniczną wydaną przez uprawnioną jednostkę oraz deklaracje zgodności wystawioną przez producenta. Słupki, blachy i inne elementy konstrukcyjne powinny mieć deklaracje zgodności z odpowiednimi normami.
W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach [25], podano szczegółowe informacje odnośnie wymagań dla znaków pionowych.
Fundamenty dla zamocowania konstrukcji wsporczych znaków mogą być wykonywane jako:
- prefabrykaty betonowe,
- z betonu wykonywanego „na mokro”,
- z betonu zbrojonego,
- inne rozwiązania zaakceptowane przez Inżyniera.
Dla
fundamentów należy opracować dokumentację techniczną zgodną z obowiązującymi
przepisami.
Fundamenty pod konstrukcje wsporcze oznakowania
kierunkowego należy wykonać z betonu lub betonu zbrojonego klasy, co najmniej
C16/20 wg PN-EN 206-1:2000 [9]. Zbrojenia
stalowe należy wykonać zgodnie z normą
PN-B-03264:1984 [7]. Wykonanie i
osadzenie kotew fundamentowych należy wykonać
zgodnie z normą PN-B-03215:1998 [6].
Posadowienie fundamentów należy wykonać na głębokość poniżej przemarzania
gruntu.
2.4.1. Ogólne charakterystyki konstrukcji
Konstrukcje wsporcze znaków pionowych należy wykonać zgodnie z dokumentacją projektową uwzględniającą wymagania postawione w PN-EN 12899-1:2005[16] i SST, a w przypadku braku wystarczających ustaleń, zgodnie z propozycją Wykonawcy zaakceptowaną przez Inżyniera.
Konstrukcje wsporcze do znaków i tablic należy zaprojektować i wykonać w sposób gwarantujący stabilne i prawidłowe ustawienie w pasie drogowym.
Zakres dokumentacji powinien obejmować opis techniczny, obliczenia statyczne uwzględniające strefy obciążenia wiatrem dla określonej kategorii terenu oraz rysunki techniczne wykonawcze konstrukcji wsporczych. Parametry techniczne konstrukcji uzależnione są od powierzchni montowanych znaków i tablic oraz od ilości i sposobu ich usytuowania w terenie. W miejscach wskazanych przez projektanta inżynierii ruchu, gdzie występuje szczególne niebezpieczeństwo bezpośredniej kolizji z konstrukcją wsporczą, usytuowanie i jej dobór wymagają oddzielnych rozwiązań projektowych spełniających warunek bezpieczeństwa dla użytkowników dróg. W takich przypadkach należy stosować konstrukcje zabezpieczające bierne bezpieczeństwo kategorii HE, zgodne z PN-EN 12 767:2003 [15].
Wyróżnia się trzy kategorie biernego bezpieczeństwa dla
konstrukcji wsporczych:
-
pochłaniająca energię
w wysokim stopniu (HE),
-
pochłaniająca energię
w niskim stopniu (LE),
-
nie pochłaniająca
energii (NE).
2.4.2. Rury
Rury powinny odpowiadać wymaganiom PN-H-74200:1998, [22], PN-84/H-74220 [3] lub innej normy zaakceptowanej przez Inżyniera.
Powierzchnia zewnętrzna i wewnętrzna rur nie powinna wykazywać wad w postaci łusek, pęknięć, zwalcowań i naderwań. Dopuszczalne są nieznaczne nierówności, pojedyncze rysy wynikające z procesu wytwarzania, mieszczące się w granicach dopuszczalnych odchyłek wymiarowych.
Końce rur powinny być obcięte równo i prostopadle do osi rury.
Pożądane jest, aby rury były dostarczane o długościach:
-
dokładnych, zgodnych z zamówieniem; z
dopuszczalną odchyłką ±
-
wielokrotnych w stosunku do zamówionych długości
dokładnych poniżej
Rury
powinny być proste. Dopuszczalna miejscowa krzywizna nie powinna przekraczać
Rury powinny być wykonane ze stali w gatunkach dopuszczonych przez PN-H-84023.07 [5], lub inne normy.
Rury powinny być dostarczone bez opakowania w wiązkach lub luzem względnie w opakowaniu uzgodnionym z Zamawiającym. Rury powinny być cechowane indywidualnie lub na przywieszkach metalowych.
2.4.3. Kształtowniki
Kształtowniki powinny odpowiadać wymaganiom PN-91/H-93010 [23]. Powierzchnia kształtownika powinna być charakterystyczna dla procesu walcowania i wolna od wad jak widoczne łuski, pęknięcia, zwalcowania i naderwania. Dopuszczalne są usunięte wady przez szlifowanie lub dłutowanie z tym, że obrobiona powierzchnia powinna mieć łagodne wycięcia i zaokrąglone brzegi, a grubość kształtownika nie może zmniejszyć się poza dopuszczalną dolną odchyłkę wymiarową dla kształtownika.
Kształtowniki powinny być obcięte prostopadle do osi wzdłużnej kształtownika. Powierzchnia końców kształtownika nie powinna wykazywać rzadzizn, rozwarstwień, pęknięć i śladów jamy skurczowej widocznych nie uzbrojonym okiem.
Kształtowniki powinny być ze stali St3W lub St4W oraz mieć własności mechaniczne według aktualnej normy uzgodnionej pomiędzy Zamawiającym i wytwórcą.
2.4.4. Powłoki metalizacyjne cynkowe
W przypadku zastosowania powłoki metalizacyjnej cynkowej na konstrukcjach stalowych, powinna ona spełniać wymagania PN EN ISO 1461:2000 [12] i PN-EN 10240:2001 [12a]. Minimalna grubość powłoki cynkowej powinna wynosić 60 mm.
Powierzchnia powłoki powinna być ciągła i jednorodna pod względem ziarnistości. Nie może ona wykazywać widocznych wad jak rysy, pęknięcia, pęcherze lub odstawanie powłoki od podłoża.
2.4.5. Gwarancja producenta lub dostawcy na konstrukcję wsporczą
Producent lub dostawca każdej konstrukcji wsporczej, a w przypadku znaków umieszczanych na innych obiektach lub konstrukcjach (wiadukty nad drogą, kładki dla pieszych, słupy latarń itp.), także elementów służących do zamocowania znaków na tym obiekcie lub konstrukcji, obowiązany jest do wydania gwarancji na okres trwałości znaku uzgodniony z odbiorcą. Przedmiotem gwarancji są właściwości techniczne konstrukcji wsporczej lub elementów mocujących oraz trwałość zabezpieczenia przeciwkorozyjnego.
W przypadku słupków znaków pionowych ostrzegawczych, zakazu, nakazu i informacyjnych o standardowych wymiarach oraz w przypadku elementów, służących do zamocowania znaków do innych obiektów lub konstrukcji - gwarancja może być wydana dla partii dostawy. W przypadku konstrukcji wsporczej dla znaków drogowych bramowych i wysięgnikowych gwarancja jest wystawiana indywidualnie dla każdej konstrukcji wsporczej. Minimalny okres trwałości konstrukcji wsporczej powinien wynosić 10 lat.
2.5.1. Trwałość materiałów na wpływy zewnętrzne
Materiały użyte na lico i tarczę znaku oraz połączenie lica znaku z tarczą znaku, a także sposób wykończenia znaku, muszą wykazywać pełną odporność na oddziaływanie światła, zmian temperatury, wpływy atmosferyczne i występujące w normalnych warunkach oddziaływania chemiczne (w tym korozję elektrochemiczną) - przez cały czas trwałości znaku, określony przez wytwórcę lub dostawcę.
2.5.2. Warunki gwarancyjne producenta lub dostawcy znaku
Producent lub dostawca znaku obowiązany jest przy dostawie określić, uzgodnioną z odbiorcą, trwałość znaku oraz warunki gwarancyjne dla znaku, a także udostępnić na życzenie odbiorcy:
a) instrukcję montażu znaku,
b) dane szczegółowe o ewentualnych ograniczeniach w stosowaniu znaku,
c) instrukcję utrzymania znaku.
Trwałość znaku powinna być co najmniej równa trwałości zastosowanej folii. Minimalne okresy gwarancyjne powinny wynosić dla znaków z folią typu 1 – 7 lat, z folią typu 2 – 10 lat, z folią pryzmatyczną – 12 lat.
2.5.3. Materiały do wykonania tarczy znaku
Tarcza
znaku powinna być wykonana z :
- blachy ocynkowanej ogniowo o grubości min.
- blachy aluminiowej o grubości min.
- innych materiałów, np. tworzyw syntetycznych, pod
warunkiem uzyskania przez producenta aprobaty technicznej.
Tarcza tablicy o powierzchni
>
- blachy ocynkowanej ogniowo o grubości min.
- blachy aluminiowej o grubości min.
Grubość warstwy powłoki cynkowej na
blasze stalowej ocynkowanej ogniowo nie może być mniejsza niż 28 mm (
Znaki i tablice powinny spełniać następujące wymagania podane w tablicy 1.
Tablica 1.Wymagania dla znaków i tarcz znaków drogowych
Parametr |
Jednostka |
Wymaganie |
Klasa wg PN-EN 12899-1: 2005 [16] |
Wytrzymałość na
obciążenie siłą naporu wiatru |
kN m-2 |
³ 0,60 |
WL2 |
Wytrzymałość na
obciążenie skupione |
kN |
³
0,50 |
PL2 |
Chwilowe odkształcenie
zginające |
mm/m |
£ 25 |
TDB4 |
Chwilowe odkształcenie
skrętne |
stopień
× m |
£ 0,02 £ 0,11 £ 0,57 £
1,15 |
TDT1 TDT3 TDT5 TDT6* |
Odkształcenie trwałe |
mm/m lub stopień × m |
20 % odkształcenia chwilowego |
- |
Rodzaj krawędzi znaku |
- |
Zabezpieczona, krawędź
tłoczona, zaginana, prasowana lub zabezpieczona profilem krawędziowym |
E2 |
Przewiercanie lica
znaku |
- |
Lico znaku nie może być
przewiercone z żadnego powodu |
P3 |
* klasę TDT3 stosuje się dla tablic na 2 lub więcej podporach, klasę TDT 5 dla tablic na jednej podporze, klasę TDT1 dla tablic na konstrukcjach bramowych, klasę TDT6 dla tablic na konstrukcjach wysięgnikowych |
Przyjęto zgodnie z tablicą 1, że przy sile naporu wiatru równej 0,6 kN (klasa WL2), chwilowe odkształcenie zginające, zarówno znak, jak i samą tarczę znaku nie może być większe niż 25 mm/m (klasa TDB4).
2.5.4. Warunki wykonania tarczy znaku
Tarcze znaków powinny spełniać także następujące wymagania:
- krawędzie
tarczy znaku powinny być usztywnione na
całym obwodzie poprzez ich podwójne gięcie o promieniu gięcia nie większym niż
- powierzchnia czołowa tarczy znaku powinna być równa – bez wgięć, pofałdowań i otworów montażowych. Dopuszczalna nierówność wynosi 1 mm/m,
- podwójna gięta krawędź lub przymocowane do tylnej powierzchni profile montażowe powinny usztywnić tarczę znaku w taki sposób, aby wymagania podane w tablicy 1 były spełnione a zarazem stanowiły element konstrukcyjny do montażu do konstrukcji wsporczej. Dopuszcza się maksymalne odkształcenie trwałe do 20 % odkształcenia odpowiedniej klasy na zginanie i skręcanie,
- tylna powierzchnia tarczy powinna być zabezpieczona przed procesami korozji ochronnymi powłokami chemicznymi oraz powłoką lakierniczą o grubości min. 60 µm z proszkowych farb poliestrowych ciemnoszarych matowych lub półmatowych w kolorze RAL 7037; badania należy wykonywać zgodnie z PN-88/C-81523 [4] oraz PN-76/C-81521 [1] w zakresie odporności na działanie mgły solnej oraz wody.
Tarcze znaków i tablic o
powierzchni >
- narożniki
znaku i tablicy powinny być zaokrąglone, o promieniu zgodnym z wymaganiami
określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
3 lipca 2003 r. [25] nie mniejszym jednak niż
- łączenie poszczególnych segmentów tarczy (dla znaków wielkogabarytowych) wzdłuż poziomej lub pionowej krawędzi powinno być wykonane w taki sposób, aby nie występowały przesunięcia i prześwity w miejscach ich łączenia.
2.6.1. Wymagania dotyczące powierzchni odblaskowej
Znaki drogowe odblaskowe wykonuje się przez naklejenie na tarczę znaku lica wykonanego z samoprzylepnej, aktywowanej przez docisk, folii odblaskowej. Znaki drogowe klasy A, B, C, D, E, F, G, T i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego klasy U nie odblaskowe, nie są dopuszczone do stosowania na drogach publicznych.
Folia odblaskowa (odbijająca powrotnie) powinna spełniać wymagania określone w aprobacie technicznej .
Lico znaku
powinno być wykonane z:
- samoprzylepnej folii odblaskowej o właściwościach fotometrycznych i kolorymetrycznych typu 1, typu 2 (folia z kulkami szklanymi lub pryzmatyczna) lub typu 3 (folia pryzmatyczna) potwierdzonych uzyskanymi aprobatami technicznymi dla poszczególnych typów folii,
-
do
nanoszenia barw innych niż biała można stosować: farby transparentne do
sitodruku, zalecane przez producenta danej folii, transparentne folie ploterowe
posiadające aprobaty techniczne oraz w przypadku folii typu 1 wycinane kształty
z folii odblaskowych barwnych,
-
dopuszcza
się wycinanie kształtów z folii 2 i 3 typu pod warunkiem zabezpieczenia ich
krawędzi lakierem zalecanym przez producenta folii,
- nie dopuszcza się
stosowania folii o okresie trwałości poniżej 7 lat do znaków stałych,
- folie o 2-letnim i 3-letnim okresie trwałości mogą być wykorzystywane do znaków tymczasowych stosowanych do oznakowania robót drogowych, pod warunkiem posiadania aprobaty technicznej i zachowania zgodności z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach [25].
Minimalna początkowa wartość współczynnika odblasku R’(cd·lx-1m-2 ) znaków odblaskowych, zmierzona zgodnie z procedurą zawartą w CIE No.54 [29], używając standardowego iluminanta A, powinna spełniać odpowiednio wymagania podane w tablicy 2.
Współczynnik odblasku R’ dla wszystkich kolorów drukowanych, z wyjątkiem białego, nie powinien być mniejszy niż 70 % wartości podanych w tablicy 2 dla znaków z folią typu 1 lub typu 2, zgodnie z publikacją CIE No 39.2 [28]. Folie odblaskowe pryzmatyczne (typ 3) powinny spełniać minimalne wymagania dla folii typu 2 lub zwiększone wymagania postawione w aprobacie technicznej dla danej folii.
W przypadku oświetlenia standardowym iluminantem D 65
i pomiaru w geometrii 45/0 współrzędne chromatyczności i współczynnik
luminancji b powinny być zgodne z
wymaganiami podanymi w tablicach 2 i 3.
Tablica 2. Wymagania
dla współczynnika
luminancji b i współrzędnych chromatyczności x, y oraz
współczynnika odblasku R’
Lp. |
Właściwości |
Jednostki |
Wymagania |
|
1 |
Współczynnik odblasku
R’ (kąt oświetlenia 5o, kąt obserwacji 0,33o) dla
folii: - białej - żółtej - czerwonej - zielonej - niebieskiej - brązowej - pomarańczowej - szarej |
cd/m2lx |
typ
1 ³ 50 ³ 35 ³10 ³ 7 ³ 2 ³ 0,6 ³ 20 ³ 30 |
typ
2 ³ 180 ³ 120 ³ 25 ³ 21 ³ 14 ³ 8 ³ 65 ³ 90 |
2 |
Współczynnik
luminancji b i współrzędne
chromatyczności x, y *) dla folii: - białej - żółtej - czerwonej - zielonej - niebieskiej - brązowej - pomarańczowej - szarej |
- |
typ
1 b ³ 0,35 b ³ 0,27 b ³ 0,05 b ³ 0,04 b ³ 0,01 0,09 ³b ³ 0,03 b ³ 0,17 0,18 ³b ³ 0,12 |
typ
2 b ³ 0,27 b ³ 0,16 b ³ 0,03 b ³ 0,03 b ³ 0,01 0,09 ³b ³ 0,03 b ³ 0,14 0,18 ³b ³ 0,12 |
*) współrzędne chromatyczności x, y w polu barw według tablicy 3 |
Tablica 3. Współrzędne punktów narożnych wyznaczających pola barw
Barwa folii |
Współrzędne chromatyczności punktów narożnych
wyznaczających pole barwy (źródło światła D65, geometria pomiaru
45/0 o) |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
||
Biała |
x |
0,355 |
0,305 |
0,285 |
0,335 |
y |
0,355 |
0,305 |
0,325 |
0,375 |
|
Żółta typ 1
folii |
x |
0,522 |
0,470 |
0,427 |
0,465 |
y |
0,477 |
0,440 |
0,483 |
0,534 |
|
Żółta typ 2
folii |
x |
0,545 |
0,487 |
0,427 |
0,465 |
y |
0,454 |
0,423 |
0,483 |
0,534 |
|
Czerwona |
x
|
0,735 |
0,674 |
0,569 |
0,655 |
y
|
0,265 |
0,236 |
0,341 |
0,345 |
|
Niebieska |
x
|
0,078 |
0,150 |
0,210 |
0,137 |
y
|
0,171 |
0,220 |
0,160 |
0,038 |
|
Zielona |
x
|
0,007 |
0,248 |
0,177 |
0,026 |
y
|
0,703 |
0,409 |
0,362 |
0,399 |
|
Brązowa |
x |
0,455 |
0,523 |
0,479 |
0,558 |
y |
0,397 |
0,429 |
0,373 |
0,394 |
|
Pomarańczowa |
x |
0,610 |
0,535 |
0,506 |
0,570 |
y |
0,390 |
0,375 |
0,404 |
0,429 |
|
Szara |
x |
0,350 |
0,300 |
0,285 |
0,335 |
y |
0,360 |
0,310 |
0,325 |
0,375 |
2.6.2. Wymagania jakościowe
Powierzchnia licowa znaku
powinna być równa, gładka, bez rozwarstwień, pęcherzy i odklejeń na krawędziach. Na powierzchni mogą
występować w obrębie jednego pola średnio nie więcej niż 0,7 błędów na
powierzchni (kurz, pęcherze) o wielkości najwyżej
Sposób połączenia folii z powierzchnią tarczy znaku powinien uniemożliwiać jej odłączenie od tarczy bez jej zniszczenia.
Dokładność rysunku znaku powinna być taka, aby wady konturów znaku, które mogą powstać przy nanoszeniu farby na odblaskową powierzchnię znaku, nie były większe niż podane w p. 2.6.3.
Lica znaków wykonane drukiem sitowym powinny być wolne od smug i cieni.
Krawędzie lica znaku z folii typu 2 i folii
pryzmatycznej powinny być odpowiednio zabezpieczone np. przez lakierowanie lub
ramą z profilu ceowego.
Powłoka lakiernicza
w kolorze RAL 7037 na tylnej stronie znaku powinna być równa, gładka bez smug i
zacieków.
Sprawdzenie polega na ocenie wizualnej.
2.6.3 Tolerancje wymiarowe znaków drogowych
2.6.3.1 Tolerancje
wymiarowe dla grubości blach
Sprawdzenie śrubą mikrometryczną:
-
dla blachy stalowej ocynkowanej ogniowo o gr.
1,25 -
-
dla blach aluminiowych o gr. 1,5 -
2.6.3.2 Tolerancje
wymiarowe dla grubości powłok malarskich
Dla powłoki lakierniczej na
tylnej powierzchni tarczy znaku o grubości 60 µm wynosi ±15 nm. Sprawdzenie wg PN-EN ISO 2808:2000 [22].
2.6.3.3 Tolerancje wymiarowe dla płaskości powierzchni
Odchylenia od poziomu nie mogą wynieść więcej niż 0,2 %, wyjątkowo do 0,5 %. Sprawdzenie szczelinomierzem.
2.6.3.4 Tolerancje wymiarowe dla tarcz znaków
Sprawdzenie przymiarem liniowym:
-
wymiary dla tarcz znaków o powierzchni < 1m2
podane w opisach szczegółowych załącznika nr 1 [25] są należy powiększyć o
-
wymiary dla tarcz znaków i tablic o powierzchni > 1m2 podane w
opisach szczegółowych załącznika nr 1 [25] oraz
wymiary wynikowe dla tablic grupy E należy powiększyć o
2.6.3.5 Tolerancje wymiarowe dla lica znaku
Sprawdzone przymiarem liniowym:
-
tolerancje wymiarowe rysunku lica wykonanego drukiem sitowym wynoszą ±
-
tolerancje wymiarowe rysunku lica wykonanego
metodą wyklejania wynoszą ±
-
kontury rysunku znaku (obwódka i symbol) muszą
być równe z dokładnością w każdym kierunku do
W
znakach nowych na każdym z fragmentów powierzchni znaku o wymiarach 4 x
Na
znakach w okresie gwarancji, na każdym z fragmentów powierzchni znaku o
wymiarach 4 x
Na
znakach w okresie gwarancji dopuszcza się również lokalne uszkodzenie folii o
powierzchni nie przekraczającej 6 mm2 każde - w liczbie nie większej
niż pięć na powierzchni znaku małego lub średniego, oraz o powierzchni nie
przekraczającej 8 mm2 każde - w liczbie nie większej niż 8 na każdym
z fragmentów powierzchni znaku dużego lub wielkiego (włączając znaki
informacyjne) o wymiarach 1200 ×
Uszkodzenia folii nie mogą zniekształcać treści znaku - w przypadku występowania takiego zniekształcenia znak musi być bezzwłocznie wymieniony.
W znakach nowych niedopuszczalne jest występowanie jakichkolwiek rys, sięgających przez warstwę folii do powierzchni tarczy znaku. W znakach eksploatowanych istnienie takich rys jest dopuszczalne pod warunkiem, że występujące w ich otoczeniu ogniska korozyjne nie przekroczą wielkości określonych poniżej.
W
znakach eksploatowanych dopuszczalne jest występowanie co najwyżej dwóch
lokalnych ognisk korozji o wymiarach nie przekraczających
Wymagana
jest taka wytrzymałość połączenia folii odblaskowej z tarczą znaku, by po
zgięciu tarczy o 90o przy promieniu łuku zgięcia do
2.6.4 Obowiązujący system oceny zgodności
Zgodnie z art. 4, art. 5 ust. 1
oraz art. 8, ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
[30] wyrób, który posiada aprobatę techniczną może być wprowadzony do obrotu i
stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych w zakresie odpowiadającym jego właściwościom użytkowym i przeznaczeniu, jeżeli
producent dokonał oceny zgodności, wydał krajową deklarację zgodności z
aprobatą techniczną i oznakował wyrób budowlany zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. [26] oceny zgodności wyrobu z aprobatą techniczną dokonuje producent, stosując system 1.
2.7.1. Wymagania ogólne dotyczące znaków podświetlanych
Znaki drogowe podświetlane wykonuje się jako urządzenia, których integralnym składnikiem jest oprawa oświetleniowa wbudowana w znak - osłonięta licem znaku z materiału przepuszczającego światło.
Oprawy oświetleniowe powinny być zgodne z normą PN-EN 60598-2:2003(U) [20].
Znak
drogowy podświetlany musi mieć umieszczone w sposób trwały oznaczenia
przewidziane na naklejce według ustalenia punktu
2.7.2. Lico znaku podświetlanego
Lico znaku powinno być tak wykonane, aby nie występowały niedokładności w postaci pęcherzy, pęknięć itp. Niedopuszczalne są lokalne nierówności oraz cząstki mechaniczne zatopione w warstwie podświetlanej.
2.8.1. Wymagania ogólne dotyczące znaków oświetlanych
Znaki drogowe oświetlane wykonuje się jak znaki nieodblaskowe. Ze znakiem sprzężona jest w sposób sztywny oprawa oświetleniowa, oświetlająca w nocy lico znaku. Oprawa umieszczona jest na zewnątrz znaku.
Jeśli dokumentacja projektowa lub SST przewiduje wykonanie znaku z materiałów odblaskowych, znak musi spełniać dodatkowo wymagania określone w punkcie 2.6.
Oznaczenia na naklejce oprawy muszą spełniać wymagania określone w punkcie 2.7.1.
2.8.2. Lico znaku oświetlonego
Wymagania dotyczące lica znaku oświetlanego ustala się jak dla znaku podświetlanego (pkt 2.7.2).
Wszystkie łączniki metalowe przewidywane do mocowania między sobą elementów konstrukcji wsporczych znaków jak śruby, listwy, wkręty, nakrętki itp. powinny być czyste, gładkie, bez pęknięć, naderwań, rozwarstwień i wypukłych karbów.
Łączniki mogą być dostarczane w pudełkach tekturowych, pojemnikach blaszanych lub paletach, w zależności od ich wielkości. Łączniki powinny być ocynkowane ogniowo lub wykonane z materiałów odpornych na korozję w czasie nie krótszym niż tarcza znaku i konstrukcja wsporcza.
Prefabrykaty
betonowe powinny być składowane na wyrównanym, utwardzonym i odwodnionym
podłożu. Prefabrykaty należy układać na podkładach z zachowaniem prześwitu
minimum
Znaki powinny być przechowywane w pomieszczeniach suchych, z dala od materiałów działających korodująco i w warunkach zabezpieczających przed uszkodzeniami.
Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 3.
Wykonawca przystępujący do wykonania oznakowania pionowego powinien wykazać się możliwością korzystania z następującego sprzętu:
-
koparek kołowych, np.
- żurawi samochodowych o udźwigu do 4 t,
- wiertnic do wykonywania dołów pod słupki w gruncie spoistym,
- betoniarek przewoźnych do wykonywania fundamentów betonowych „na mokro”,
- środków transportowych do przewozu materiałów,
- przewoźnych zbiorników na wodę,
- sprzętu spawalniczego, itp.
Pierwsze dwie pozycje dotyczą wykonawcy znaków bramowych.
Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 4.
Ogólne zasady wykonywania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 5.
Przed przystąpieniem do robót należy wyznaczyć:
- lokalizację znaku, tj. jego pikietaż oraz odległość od krawędzi jezdni, krawędzi pobocza umocnionego lub pasa awaryjnego postoju,
- wysokość zamocowania znaku na konstrukcji wsporczej.
Punkty stabilizujące miejsca ustawienia znaków należy zabezpieczyć w taki sposób, aby w czasie trwania i odbioru robót istniała możliwość sprawdzenia lokalizacji znaków.
Lokalizacja i wysokość zamocowania znaku powinny być zgodne z dokumentacją projektową.
Miejsce wykonywania prac należy oznakować, w celu zabezpieczenia pracowników i kierujących pojazdami na drodze.
Sposób wykonania wykopu pod fundament znaku pionowego powinien być dostosowany do głębokości wykopu, rodzaju gruntu i posiadanego sprzętu. Wymiary wykopu powinny być zgodne z dokumentacją projektową lub wskazaniami Inżyniera.
Wykopy fundamentowe powinny być wykonane w takim okresie, aby po ich zakończeniu można było przystąpić natychmiast do wykonania w nich robót fundamentowych.
5.3.1. Prefabrykaty betonowe
Dno wykopu przed ułożeniem prefabrykatu należy wyrównać i zagęścić. Wolne przestrzenie między ścianami gruntu i prefabrykatem należy wypełnić materiałem kamiennym, np. klińcem i dokładnie zagęścić ubijakami ręcznymi.
Jeżeli
znak jest zlokalizowany na poboczu drogi, to górna powierzchnia prefabrykatu
powinna być równa z powierzchnią pobocza lub być wyniesiona nad tę powierzchnię
nie więcej niż
5.3.2. Fundamenty z betonu i betonu zbrojonego
Wykopy pod fundamenty konstrukcji wsporczych dla zamocowania znaków wielkowymiarowych (znak kierunku i miejscowości), wykonywane z betonu „na mokro” lub z betonu zbrojonego należy wykonać zgodnie z PN-S-02205:1998 [24].
Posadowienie
fundamentów w wykopach otwartych bądź rozpartych należy wykonywać zgodnie z
dokumentacją projektową, SST lub wskazaniami Inżyniera. Wykopy należy
zabezpieczyć przed napływem wód opadowych przez wyprofilowanie terenu ze
spadkiem umożliwiającym łatwy odpływ wody poza teren przylegający do wykopu.
Dno wykopu powinno być wyrównane z dokładnością ±
Przy
naruszonej strukturze gruntu rodzimego, grunt należy usunąć i miejsce wypełnić
do spodu fundamentu betonem. Płaszczyzny boczne fundamentów stykające się z
gruntem należy zabezpieczyć izolacją, np. emulsją asfaltową. Po wykonaniu
fundamentu wykop należy zasypać warstwami grubości
Konstrukcje wsporcze znaków - słupki, słupy, wysięgniki, konstrukcje dla tablic wielkowymiarowych, powinny być wykonane zgodnie z dokumentacją i SST.
Dopuszczalne tolerancje ustawienia znaku:
- odchyłka od pionu, nie więcej niż ± 1 %,
-
odchyłka w wysokości umieszczenia znaku, nie
więcej niż ±
-
odchyłka w odległości ustawienia znaku od
krawędzi jezdni utwardzonego pobocza lub pasa awaryjnego postoju, nie więcej
niż ±
5.5.1. Zabezpieczenie konstrukcji wsporczej przed najechaniem
Konstrukcje wsporcze znaków
drogowych bramowych lub wysięgnikowych jedno lub dwustronnych, jak również
konstrukcje wsporcze znaków tablicowych bocznych o powierzchni większej od
5.5.2. Łatwo zrywalne złącza konstrukcji wsporczej
W przypadku konstrukcji
wsporczych, nie osłoniętych barierami ochronnymi - zaleca się stosowanie łatwo
zrywalnych lub łatwo rozłączalnych przekrojów, złączy lub przegubów o
odpowiednio bezpiecznej konstrukcji, umieszczonych na wysokości od 0,15 do
W szczególności - zaleca się stosowanie takich przekrojów, złączy lub przegubów w konstrukcjach wsporczych nie osłoniętych barierami ochronnymi, które znajdują się na obszarach zwiększonego zagrożenia kolizyjnego (ostrza rozgałęzień dróg łącznikowych, zewnętrzna strona łuków drogi itp.).
Łatwo
zrywalne lub łatwo rozłączalne złącza, przekroje lub przeguby powinny być tak
skonstruowane i umieszczone, by znak wraz z konstrukcją wsporczą po zerwaniu
nie przewracał się na jezdnię. Wysokość części konstrukcji wsporczej,
pozostałej po odłączeniu górnej jej części od fundamentu, nie może być większa
od
5.5.3. Zapobieganie zagrożeniu użytkowników drogi i terenu przyległego - przez konstrukcję wsporczą
Konstrukcja wsporcza znaku musi być wykonana w sposób ograniczający zagrożenie użytkowników pojazdów samochodowych oraz innych użytkowników drogi i terenu do niej przyległego przy najechaniu przez pojazd na znak. Konstrukcja wsporcza znaku musi zapewnić możliwość łatwej naprawy po najechaniu przez pojazdy lub innego rodzaju uszkodzenia znaku.
5.5.4. Tablicowe znaki drogowe na dwóch słupach lub podporach
Przy stosowaniu tablicowych
znaków drogowych (drogowskazów tablicowych, tablic przeddrogowskazowych, tablic
szlaku drogowego, tablic objazdów itp.) umieszczanych na dwóch słupach lub
podporach - odległość między tymi słupami lub podporami, mierzona prostopadle
do przewidywanego kierunku najechania przez pojazd, nie może być mniejsza od
5.5.5. Poziom górnej powierzchni fundamentu
Przy zamocowaniu konstrukcji
wsporczej znaku w fundamencie betonowym lub innym podobnym - pożądane jest, by
górna część fundamentu pokrywała się z powierzchnią pobocza, pasa dzielącego
itp. lub była nad tę powierzchnię wyniesiona nie więcej niż
5.5.6. Barwa konstrukcji wsporczej
Konstrukcje wsporcze znaków drogowych pionowych muszą mieć barwę szarą neutralną z tym, że dopuszcza się barwę naturalną pokryć cynkowanych. Zabrania się stosowania pokryć konstrukcji wsporczych o jaskrawej barwie - z wyjątkiem przypadków, gdy jest to wymagane odrębnymi przepisami, wytycznymi lub warunkami technicznymi.
Tarcza znaku musi być zamocowana do konstrukcji wsporczej w sposób uniemożliwiający jej przesunięcie lub obrót.
Materiał i sposób wykonania połączenia tarczy znaku z konstrukcją wsporczą musi umożliwiać, przy użyciu odpowiednich narzędzi, odłączenie tarczy znaku od tej konstrukcji przez cały okres użytkowania znaku.
Na drogach i obszarach, na których występują częste przypadki dewastacji znaków, zaleca się stosowanie elementów złącznych o konstrukcji uniemożliwiającej lub znacznie utrudniającej ich rozłączenie przez osoby niepowołane.
Nie dopuszcza się zamocowania znaku do konstrukcji wsporczej w sposób wymagający bezpośredniego przeprowadzenia śrub mocujących przez lico znaku.
Przy umieszczaniu na konstrukcji wsporczej znaku drogowego jakichkolwiek urządzeń elektrycznych - obowiązują zasady oznaczania i zabezpieczania tych urządzeń, określone w odpowiednich przepisach i zaleceniach dotyczących urządzeń elektroenergetycznych.
Aparaturę
elektryczną należy montować na pojedynczym słupie. Na słupie powinna być
zamocowana skrzynka elektryczna zgodnie z PN-EN 40-5:2004 [8]. Każda skrzynka
elektryczna powinna być zabezpieczona zamkiem natomiast poziomem zabezpieczenia
przed przenikaniem kurzu i wody, określonym w EN 60529:2003 [18], powinien być
poziom 2 dla cząstek stałych i poziom 3 dla wody.
Źródło światła należy wykonać zgodnie z ustaleniami dokumentacji projektowej, SST lub wskazaniami Inżyniera, jako:
- lampy fluorescencyjne barwy dziennej lub chłodno białej,
- wysokoprężne lampy rtęciowe o poprawionym współczynniku oddawania barw,
- lampy metalo-halogenowe
- inne źródła światła spełniające wymagania średniej luminancji (tablica 4) i kontrastu luminancji (tablica 5) dla znaków podświetlanych oraz równomierności luminancji (tablica 6) dla znaków oświetlanych.
Tablica 4 . Średnia
luminancja L znaków podświetlanych, jednostka:
cd×m-2
Barwa |
Klasa L1 |
Klasa L2 |
Klasa L3 |
Biała |
40 ≤ L ≤150 |
150 ≤ L ≤ 300 |
300 ≤ L ≤ 900 |
Żółta |
30 ≤ L ≤ 100 |
100 ≤ L ≤ 300 |
300 ≤ L ≤ 900 |
Czerwona |
6 ≤ L ≤ 20 |
20 ≤ L ≤ 50 |
50 ≤ L ≤ 110 |
Niebieska |
4 ≤ L ≤ 10 |
10 ≤ L ≤ 40 |
40 ≤ L ≤ 80 |
Zielona |
8 ≤ L ≤ 20 |
20 ≤ L ≤ 70 |
70 ≤ L ≤ 50 |
Ciemnozielona |
4 ≤ L ≤ 10 |
10 ≤ L ≤ 40 |
40 ≤ L ≤ 80 |
Brązowa |
4 ≤ L ≤ 10 |
10 ≤ L ≤ 40 |
40 ≤ L ≤ 80 |
Kontrast
luminancji znaków podświetlanych, jeśli został wyznaczony jako stosunek
luminancji barwy kontrastowej do luminancji barwy, powinien spełniać wymagania
podane w tablicy 5.
Tablica 5 . Kontrast luminancji K
znaków podświetlanych, jednostka: cd×m-2
Barwa |
Niebieska |
Czerwona |
Zielona |
Ciemno-zielona
|
Brązowa |
Barwa kontrastowa |
Biała |
Biała |
Biała |
Biała i żółta |
Biała |
Kontrast luminancji |
5≤K≤15 |
5≤K≤15 |
5≤K≤15 |
5≤K≤15 |
5≤K≤15 |
Równomierność luminancji
dla każdej barwy zewnętrznie oświetlonej i dla znaków podświetlanych, oznaczona
jako stosunek najniższej do najwyższej wartości zmierzonej w jakiejkolwiek
części znaku, powinna spełniać wymagania podane w tablicy 6.
Tablica 6 . Równomierność luminancji
Klasa |
Stosunek maksymalny |
U1 |
1/10 |
U2 |
1/6 |
U3 |
1/3 |
Obudowa
znaku podświetlanego powinna być
zaprojektowana z uwzględnieniem niezawodnego przenoszenia wszystkich sił statycznych
i dynamicznych na zamocowanie i konstrukcje podtrzymującą. Ściany obudowy
powinny być zaprojektowane tak, aby spełnić wymagania statyczne. Naroża powinny
być zaokrąglone. Projekt powinien zapewniać, że woda deszczowa nie będzie
spływała po obudowie i przez lico znaku.
Oprawa wbudowana w znak powinna spełniać następujące wymagania:
- sposób połączeń lica znaku z tarczą znaku w formie komory, w którą wbudowana jest oprawa, powinien zapewnić stopień IP-53 ochrony od wpływu czynników zewnętrznych wg [18],
- komora statecznika powinna zapewnić co najmniej stopień ochrony IP-23 wg [18],
- w oznaczeniu musi być podany rok produkcji.
Zewnętrzne oprawy oświetleniowe powinny być zgodne z PN-EN 60598-1:1990 [19]. Minimalnym poziomem zabezpieczenia konstrukcji wsporczych znaków, skrzynek elektrycznych zawierających urządzenia elektryczne, obudów znaków podświetlanych, opraw oświetleniowych i ich obudów przed przenikaniem kurzu i wody, określonym w PN-EN 60529:2003 [18], powinien być poziom 2 dla cząstek stałych i poziom 3 dla wody. Podstawą do określenia tych poziomów minimalnych powinien być poziom IP podany w wymaganiach klienta lub nabywcy. Zaleca się, aby oprawa była zbudowana jako zamknięta, o stopniu ochrony IP-53 dla komory lampowej i co najmniej IP-23 dla komory statecznika wg [18].
Projekt strukturalny powinien zawierać całą konstrukcję obejmującą obudowę, słupek i zamocowania. Lampy powinny być zabezpieczone obudową osłaniającą od deszczu, wiatru i innych niesprzyjających warunków zewnętrznych. Obudowy lamp i panele oświetleniowe powinny być zgodne z PN-EN 12899-1:2005 [16].
Oprawa oświetleniowa powinna spełniać ponadto następujące wymagania :
-
dla opraw zawieszanych na wysokości poniżej
- w oznaczeniu oprawy musi być podany rok produkcji.
Oprawa oświetleniowa stanowiąca integralną część znaku oświetlanego umieszczana jest przed licem znaku i musi być sztywno i trwale związana z tarczą znaku. Zaleca się, aby oprawy były montowane tak, żeby nie zasłaniały kierowcom lica znaku.
Każdy wykonany znak drogowy musi mieć naklejoną na
rewersie naklejkę zawierającą następujące informacje:
a) numer i datę normy tj. PN-EN 12899-1:2005 [16],
b) klasy istotnych właściwości wyrobu,
c) miesiąc i dwie ostatnie cyfry roku produkcji
d) nazwę, znak handlowy i inne oznaczenia identyfikujące producenta lub dostawcę jeśli nie jest producentem,
e) znak budowlany „B”,
f) numer aprobaty technicznej IBDiM,
g) numer certyfikatu zgodności i numer jednostki certyfikującej.
Oznakowania powinny być wykonane w sposób trwały i wyraźny, czytelny z normalnej odległości widzenia, a całkowita powierzchnia naklejki nie była większa niż 30 cm2 . Czytelność i trwałość cechy na tylnej stronie tarczy znaku nie powinna być niższa od wymaganej trwałości znaku. Naklejkę należy wykonać z folii nieodblaskowej.
Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 6.
Wykonawca powinien przeprowadzić badania materiałów do wykonania fundamentów betonowych „na mokro”. Uwzględniając nieskomplikowany charakter robót fundamentowych, na wniosek Wykonawcy, Inżynier może zwolnić go z potrzeby wykonania badań materiałów dla tych robót.
6.3.1. Badania materiałów w czasie wykonywania robót
Wszystkie materiały dostarczone na budowę powinny być
sprawdzone w zakresie powierzchni wyrobu i jego wymiarów.
Częstotliwość badań i
ocena ich wyników powinna być zgodna z ustaleniami zawartymi w tablicy 7.
Tablica 7.
Częstotliwość badań przy sprawdzeniu powierzchni i wymiarów wyrobów
dostarczonych przez producentów
Lp. |
Rodzaj badania |
Liczba badań |
Opis badań |
Ocena wyników badań |
1 |
Sprawdzenie
powierzchni |
od 5 do 10 badań z wybra- nych losowo elementów w każdej dostar- czonej partii wyrobów liczą-cej do 1000 elementów |
Powierzchnię
zbadać nieuzbrojonym okiem. Do ew. sprawdzenia głębokości wad użyć dostępnych
narzędzi (np. liniałów z czujnikiem, suwmiarek, mikrometrów itp. |
Wyniki badań powinny być zgodne z
wymaganiami punktu 2 |
2 |
Sprawdzenie wymiarów |
Przeprowadzić uniwersalnymi przyrządami
pomiarowymi lub sprawdzianami (np. liniałami, przymiarami itp.) |
W przypadkach budzących
wątpliwości można zlecić uprawnionej jednostce zbadanie właściwości
dostarczonych wyrobów i materiałów w zakresie wymagań podanych w punkcie
2.
6.3.2. Kontrola w czasie
wykonywania robót
W czasie wykonywania robót należy sprawdzać:
- zgodność wykonania
znaków pionowych z dokumentacją projektową (lokalizacja, wymiary znaków,
wysokość zamocowania znaków),
- zachowanie
dopuszczalnych odchyłek wymiarów, zgodnie z punktem 2 i 5,
- prawidłowość wykonania
wykopów pod konstrukcje wsporcze, zgodnie z punktem 5.3,
- poprawność wykonania
fundamentów pod słupki zgodnie z punktem 5.3,
- poprawność ustawienia
słupków i konstrukcji wsporczych, zgodnie z punktem 5.4 i 5.5,
- zgodność rodzaju i
grubości blachy ze specyfikacją.
Ogólne zasady obmiaru robót podano w OST D-M-00.00.00
„Wymagania ogólne” pkt 7.
Jednostkami obmiarowymi
są:
a) szt. (sztuka), dla
znaków drogowych konwencjonalnych oraz konstrukcji wsporczych,
b) m2 (metr
kwadratowy) powierzchni tablic dla znaków pozostałych.
Ogólne zasady odbioru robót podano w OST D-M-00.00.00
„Wymagania ogólne” pkt 8.
Roboty uznaje się za wykonane zgodnie z dokumentacją projektową, SST i wymaganiami Inżyniera, jeżeli wszystkie pomiary i badania z zachowaniem tolerancji wg pkt 6, dały wyniki pozytywne.
Odbiór robót oznakowania pionowego dokonywany jest na zasadzie odbioru ostatecznego.
Odbiór ostateczny powinien być dokonany po całkowitym zakończeniu robót, na podstawie wyników pomiarów i badań jakościowych określonych w punktach 2 i 5.
Przed upływem okresu gwarancyjnego należy wykonać przegląd znaków i wybraną grupę poddać badaniom fotometrycznym lica. Pozytywne wyniki przeglądu i badań mogą być podstawą odbioru pogwarancyjnego.
Odbiór pogwarancyjny należy przeprowadzić w ciągu 1 miesiąca po upływie okresu gwarancyjnego, ustalonego w SST.
Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 9.
Cena wykonania jednostki obmiarowej oznakowania pionowego obejmuje:
- prace pomiarowe i roboty przygotowawcze,
- wykonanie fundamentów,
- dostarczenie i ustawienie konstrukcji wsporczych,
- zamocowanie tarcz znaków drogowych,
- przeprowadzenie pomiarów i badań wymaganych w SST.
1. |
PN-76/C-81521 |
Wyroby lakierowane - badanie odporności powłoki lakierowanej na działanie wody oraz oznaczanie nasiąkliwości |
2. |
PN-83/B-03010 |
Ściany oporowe - Obliczenia statyczne i projektowanie |
3. |
PN-84/H-74220 |
Rury stalowe bez szwu ciągnione i walcowane na zimno ogólnego zastosowania |
4. |
PN-88/C-81523 |
Wyroby lakierowane - Oznaczanie odporności powłoki na działanie mgły solnej |
5. |
PN-89/H-84023.07 |
Stal określonego zastosowania. Stal na rury. Gatunki |
6. |
PN-B-03215:1998 |
Konstrukcje stalowe - Połączenia z fundamentami - Projektowanie i wykonanie |
7. |
PN-B-03264:2002 |
Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone - Obliczenia statyczne i projektowanie |
8. |
PN-EN 40-5:2004 |
Słupy oświetleniowe. Część 5. Słupy oświetleniowe stalowe. Wymagania |
9. |
PN-EN 206-1:2003 |
Beton Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność |
10. |
PN-EN 485-4:1997 |
Aluminium i stopy aluminium - Blachy, taśmy i płyty - Tolerancje kształtu i wymiarów wyrobów walcowanych na zimno |
11. |
PN-EN ISO
1461:2000 |
Powłoki cynkowe nanoszone na stal metodą zanurzeniową (cynkowanie jednostkowe) – Wymaganie i badanie |
12. |
PN-EN 10240:2001 |
Wewnętrzne i/lub zewnętrzne powłoki ochronne rur stalowych. Wymagania dotyczące powłok wykonanych przez cynkowanie ogniowe w ocynkowniach zautomatyzowanych |
13. |
PN-EN 10292:2003/ A1:2004/A1:2005(U) |
Taśmy i blachy ze stali o podwyższonej granicy plastyczności powlekane ogniowo w sposób ciągły do obróbki plastycznej na zimno. Warunki techniczne dostawy |
14. |
PN-EN 10327:2005(U) |
Taśmy i blachy ze stali niskowęglowych powlekane ogniowo w sposób ciągły do obróbki plastycznej na zimno. Warunki techniczne dostawy |
15. |
PN-EN 12767:2003 |
|
16. |
PN-EN 12899-1:2005 |
Stałe, pionowe znaki drogowe - Część 1: Znaki stałe |
17. |
prEN 12899-5 |
|
18. |
PN-EN 60529:2003 |
|
19. |
PN-EN 60598-1: 1990 |
|
20. |
PN-EN 60598-2:2003(U) |
Oprawy oświetleniowe - Wymagania szczegółowe - Oprawy oświetleniowe drogowe |
21. |
PN-H-74200:1998 |
Rury stalowe ze szwem, gwintowane |
22. |
PN-EN ISO
2808:2000 |
Farby i lakiery - oznaczanie grubości powłoki |
23. |
PN-91/H-93010 |
Stal. Kształtowniki walcowane na gorąco |
24. |
PN-S-02205:1998 |
Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania |
10.2 Przepisy
związane
25. Załączniki nr 1 i 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. nr 220, poz. 2181)
26. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobów deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. nr 198, poz. 2041)
27. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 08 listopada 2004 r. w sprawie aprobat technicznych oraz jednostek organizacyjnych upoważnionych do ich wydawania (Dz. U. nr 249, poz. 2497)
28. CIE No. 39.2 1983 Recommendations for surface colours for visual signalling (Zalecenia dla barw powierzchniowych sygnalizacji wizualnej)
29. CIE No. 54 Retroreflection definition and measurement (Powierzchniowy współczynnik odblasku definicja i pomiary)
30. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych ( Dz. U. nr 92, poz. 881)
31. Stałe odblaskowe znaki drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zalecenia IBDiM do udzielania aprobat technicznych nr Z/2005-03-009